![]() |
![]() |
Osnovni objekt u svakom OLAP klijentu je Dizajner.
Dizajner će vam pomoći da vidite strukture kocke i da ih koristite, pripremite MDX upit i izvršite ga.
Dizajner ima tri osnovna dijela:
1. Pretraživač kocaka prozor s lijeve strane
2. Dizajner s dodatnim kontrolama prozor s donje strane
3. Forma s rezultatima mjesto gdje su prezentirani rezultati upita
Pretraživač kocaka sastoji se od šest (6) različitih dijelova (tabova) :
§ Standardne dimenzije
§ Vremenske dimenzije
§ Mjere
§ KPI
§ Setovi
§ Svojstva elemenata
Mjesto definicije MDX upita zauzima donji dio ekrana. Sastoji se od tri (3) taba:
§
Elementi
upita
o Elementi u redovima
o Elementi u stupcima
o Filtarski uvjeti
o Mjere
§
Funkcije
na setu
o Funkcije u redovima
o Funkcije u stupcima
§
Svojstva
elementa
Najveći dio vremena u početku ćete provesti kod taba Elementi.
Tab Elementi je mjesto gdje određujete što želite gledati u redovima, što u stupcima, koje mjere i s čime
ćete filtrirati rezultat. Sastoji se od četiri (4) stupca:
§
Podaci u redovima
elementi koje ćemo vidjeti u redovima
§
Podaci u stupcima
elementi koje ćemo vidjeti u stupcima
§
Podaci u filter
elementi koje ćemo koristiti kao filter
§
Mjere
mjere koje koristimo
Upit se slaže tako da se uzimaju elementi iz kocke i smještaju svaki u svoj stupac.
Ako želite neke elemente vaše kocke vidjeti u redovima, pronađite te elemente i odvucite ih u dio
označen s Podaci u redovima. Umjesto odvlačenja elementa možete koristiti i meni koji će se pojaviti
kada kliknete desnom tipkom miša .
Posebno objašnjenje je potrebno za stupac Mjere.
U CubePlayeru mjesto za mjere je predefinirano i to su stupci.
Ukoliko to želite promijeniti odaberite:
· Tab Dizajner
· Ikonu Opće postavke
· Odaberite Mjere u redovima.
To je napravljeno zato jer je zamijećeno da većina korisnika mjere smješta u stupce.
Drugi način da promijenite poziciju mjera je da odaberete tipku Mjere u stupcima
Što god odabrali, stupce ili redove, mjeru možete iz Pretraživača kocaka prebaciti u njezin stupac dvostrukim klikom miša.
Unutar prozora elementi direktno možete:
·
Dodavati vanjske (set) funkcije koristeći
ikonu
·
Dodavati dimenzijske funkcije koristeći
ikonu
· Dodavati unutrašnje (element) funkcije uz pomoć menija i desnom klika
·
Kreirati kalkulirane elemente, setove i named setove
·
Koristiti ostale opcije kao
1. Organizirati raspored elemenata unutar osi (redovi ili stupci)
2. Koristiti Generate funkciju (za svakog iz prethodne dimenzije)
Set funkcije su:
· Funkcije koje se uvijek primjenjuju na cijeli set na jednoj osi (redovi ili stupci),
Kada god primijenite vanjsku funkciju na
redove ili kolone CubePlayer će vas obavijestiti promjenom
ikone:
·
Ako
funkcija nije primijenjena ikona će biti
·
Ako
funkcija je primijenjena ikona će biti
Da primijenite funkciju jednostavno kliknite desnim tipkom miša unutar željenog stupca i pojavit će se meni:
§ Nova funkcija za definiranje nove funkcije
§ Uredi za editiranje već postojeće funkcije
§ Ukloni za uklanjanje postojeće funkcije
§ Pomakni gore za promjenu redoslijeda izvršavanja funkcija
§ Pomakni dolje za promjenu redoslijeda izvršavanja funkcija
Odabravši Nova funkcija pojavit će se dijalog:
Popunite ime, odaberite OLAP funkciju,
definirajte elemente i odaberite Prihvati.
Dimenzijske funkcije su:
· MDX funkcije koje su uvijek primijenjene na sve elemente iz jedne dimenzije unutar jedne osi (redovi ili stupci),
Kada god primijenite dimenzijsku funkciju na
dimenziju u redovima ili stupcima CubePlayer će vas obavijestiti promjenom
ikone:
·
Ako
funkcija nije primijenjena ikona će biti
·
Ako je
funkcija primijenjena ikona će biti
Da primijenite funkciju na dimenziju:
· Popunite redove ili stupce elementima
·
Odaberite ikonu unutar trake s naslovom
· Odaberite funkciju s menija
· Odaberite dimenziju na koju želite primijeniti funkciju
Pojavit će se dijalog kao i za funkcije na osi.
Nakon odabira ikona za hijerarhijske funkcije promijenit će boju u crveno.
Kada spremite dizajner, zajedno s
dizajnerom bit će spremljene i funkcije.
Unutrašnja funkcija je:
· Ona MDX funkcija koja se primjenjuje samo na jedan član unutar osi (redovi ili stupci),
Kada god primijenite unutrašnju funkciju na
nekog člana (nivo ili element) u redovima ili stupcima CubePlayer će vas
obavijestiti promjenom ikone:
·
Ako
funkcija nije primijenjena ikona će biti
ili
(standardne ikone)
·
Ako je
funkcija primijenjena ikona će biti
Da primijenite unutrašnju funkciju:
· Odaberite nivo ili element s primijenjenom funkcijom Children ili Descendants
· Desni klik mišem
· Odaberite Funkcije na članu s menija
· Odaberite jednu od funkcija s podmenija (TopCount)
Nakon odabira, ikona na elementu unutar reda bit će promijenjena na crvenu funkcijsku ikonu.
Na tablici je prisutan i originalni član iz kojeg je kreiran novi član.
Na novo stvorenog člana možete pridodati funkcija koliko želite.
Funkcije se mogu primjenjivati i na članove iz drugih dimenzija (dakle na više njih odjednom).
Slijedeći tab je Svojstva članova. Slično kao i Setovi, Svojstva članova (ponekad se još zovu Proširena
svojstva članova) su posebna karakteristika svojstvena Microsoft OLAP serveru. Vaš administrator može
kreirati bilo koji broj svojstava na serveru. Tako definirana svojstva povećat će analitičku moć Dizajnera.
CubePlayer podržava rad sa Svojstvima članova
direktno u Dizajneru. No tu nismo
stali. CubePlayer
vam omogućava da filtrirate po tim istim svojstvima! Kad god dodate neki element u redove ili stupce,
CubePlayer provjerava postojanje Svojstava elemenata. Nađena Svojstva elementa mogu se pronaći
u Pretraživaču kocaka pod tabom Svojstva članova. Ako postoje, kraj natpisa Svojstva članova pokazat
će se broj (koliko ih ima):
§ nula (0) znači da nema svojstava
§ X broj veći od nule (0) znači da postoji X svojstava
Možete se koristiti njima, baš kao da se koristite razinama, elementima ili mjerama.