Dizajner

Osnovni objekt u svakom  OLAP klijentu je Dizajner.

Dizajner će vam pomoći da vidite strukture kocke i da ih koristite, pripremite MDX upit i izvršite ga.

 

 

 

Dizajner ima tri osnovna dijela:

 

1.       Pretraživač  kocaka                                            prozor s lijeve strane

2.       Dizajner s dodatnim kontrolama                      prozor s donje strane

3.       Forma s rezultatima                                            mjesto gdje su prezentirani rezultati upita

Pretraživač  kocaka

Pretraživač kocaka sastoji se od šest (6) različitih dijelova (tabova) :

 

§          Standardne dimenzije                                                                       

§          Vremenske dimenzije                                        

§          Mjere

§          KPI                                                                          

§          Setovi                                                                     

§          Svojstva elemenata                                            

 

Mjesto definicije MDX upita

Mjesto definicije MDX upita zauzima donji dio ekrana. Sastoji se od tri (3) taba:

 

§          Elementi upita

o         Elementi u redovima

o         Elementi u stupcima

o         Filtarski uvjeti

o         Mjere

§          Funkcije na setu

o         Funkcije u redovima

o         Funkcije u stupcima

§          Svojstva elementa

 

Najveći dio vremena u početku ćete provesti kod taba Elementi.

Elementi

 

 

Tab Elementi je mjesto gdje određujete što želite gledati u redovima, što u stupcima, koje mjere i s čime

ćete filtrirati rezultat. Sastoji se od četiri (4) stupca:

 

§                                             Podaci u redovima                            elementi koje ćemo vidjeti u redovima

§                                             Podaci u stupcima                            elementi koje ćemo vidjeti u stupcima

§                                                Podaci u filter                                     elementi koje ćemo koristiti kao filter

§                                               Mjere                                                    mjere koje koristimo

 

Upit se slaže tako da se uzimaju elementi iz kocke i smještaju svaki u svoj stupac.

Ako želite neke elemente vaše kocke vidjeti u redovima, pronađite te elemente i odvucite ih u dio

označen s Podaci u redovima. Umjesto odvlačenja elementa možete koristiti i meni koji će se pojaviti

kada kliknete desnom tipkom miša .

 

 

Posebno objašnjenje je potrebno za stupac Mjere.

U CubePlayeru mjesto za mjere je predefinirano i to su stupci.

Ukoliko to želite promijeniti odaberite:

 

·          Tab Dizajner

·          Ikonu Opće postavke

·          Odaberite Mjere u redovima.

 

 

To je napravljeno zato jer je zamijećeno da većina korisnika mjere smješta u stupce.

Drugi način da promijenite poziciju mjera je da odaberete tipku Mjere u stupcima

 

 

Što god odabrali, stupce ili redove, mjeru možete iz Pretraživača kocaka prebaciti u njezin stupac dvostrukim klikom miša.

 

Unutar prozora elementi direktno možete:

 

·          Dodavati vanjske (set) funkcije koristeći ikonu                                                                            

·          Dodavati dimenzijske funkcije koristeći ikonu                                                                              

·          Dodavati unutrašnje (element) funkcije uz pomoć menija i desnom klika

·          Kreirati kalkulirane elemente, setove i named setove                                                

·          Koristiti ostale opcije kao                                                                                                                 

1.       Organizirati raspored elemenata unutar osi (redovi ili stupci)

2.       Koristiti Generate funkciju (za svakog iz prethodne dimenzije)                             

Funkcije na setu

 

Set funkcije su:

 

·          Funkcije koje se uvijek primjenjuju na cijeli set na jednoj osi (redovi ili stupci),

 

Kada god primijenite vanjsku funkciju na redove ili kolone CubePlayer će vas obavijestiti promjenom ikone:

 

·          Ako funkcija nije primijenjena ikona će biti                     

·          Ako funkcija je primijenjena ikona će biti                        

 

Da primijenite funkciju jednostavno kliknite desnim tipkom miša unutar željenog stupca i pojavit će se meni:

 

§          Nova funkcija                                                        za definiranje nove funkcije

§          Uredi                                                                        za editiranje već postojeće funkcije

§          Ukloni                                                                      za uklanjanje postojeće funkcije

§          Pomakni gore                                                       za promjenu redoslijeda izvršavanja funkcija

§          Pomakni dolje                                                       za promjenu redoslijeda izvršavanja funkcija

 

Odabravši Nova funkcija pojavit će se dijalog:

 

 

Popunite ime, odaberite OLAP funkciju, definirajte  elemente i odaberite Prihvati.

 

Funkcije na dimenzijama

 

Dimenzijske funkcije su:

 

·          MDX funkcije koje su uvijek primijenjene na sve elemente iz jedne dimenzije unutar jedne osi (redovi ili stupci),

 

Kada god primijenite dimenzijsku funkciju na dimenziju u redovima ili stupcima CubePlayer će vas obavijestiti promjenom ikone:

 

·          Ako funkcija nije primijenjena ikona će biti                    

·          Ako je funkcija primijenjena ikona će biti                        

 

Da primijenite funkciju na dimenziju:

 

·          Popunite redove ili stupce elementima

·          Odaberite ikonu  unutar trake s naslovom

·          Odaberite funkciju s menija

·          Odaberite dimenziju na koju želite primijeniti funkciju

 

 

Pojavit će se dijalog kao i za funkcije na osi.

Nakon odabira ikona za hijerarhijske funkcije promijenit će boju u crveno.

 

 

Kada spremite dizajner, zajedno s dizajnerom bit će spremljene i funkcije.

Funkcije na elementima (unutrašnje)

Unutrašnja funkcija je:

 

·          Ona MDX funkcija koja se primjenjuje samo na jedan član unutar osi (redovi ili stupci),

 

Kada god primijenite unutrašnju funkciju na nekog člana (nivo ili element) u redovima ili stupcima CubePlayer će vas obavijestiti promjenom ikone:

 

·          Ako funkcija nije primijenjena ikona će biti                     ili  (standardne ikone)

·          Ako je funkcija primijenjena ikona će biti                        

 

 

Da primijenite unutrašnju funkciju:

 

·          Odaberite nivo ili element s primijenjenom funkcijom Children ili Descendants

·          Desni klik mišem

·          Odaberite Funkcije na članu s menija

·          Odaberite jednu od funkcija s podmenija (TopCount)

 

 

 

Nakon odabira, ikona na elementu unutar reda bit će promijenjena na crvenu funkcijsku ikonu.

 

Novi član bit će pridodan u područje redova..

Na tablici je prisutan i originalni član iz kojeg je kreiran novi član.

 

Na novo stvorenog člana možete pridodati funkcija koliko želite.

Funkcije se mogu primjenjivati i na članove iz drugih dimenzija (dakle na više njih odjednom).

 

 

Svojstva članova

Slijedeći tab je Svojstva članova. Slično kao i Setovi, Svojstva članova (ponekad se još zovu Proširena

svojstva članova) su posebna karakteristika svojstvena Microsoft OLAP serveru. Vaš administrator može

kreirati bilo koji broj svojstava na serveru. Tako definirana svojstva povećat će analitičku moć Dizajnera.

CubePlayer podržava rad sa Svojstvima članova direktno u Dizajneru.  No tu nismo stali. CubePlayer

vam omogućava da filtrirate po tim istim svojstvima! Kad god dodate neki element u redove ili stupce,

CubePlayer provjerava postojanje Svojstava elemenata. Nađena Svojstva elementa mogu se pronaći

u Pretraživaču kocaka pod tabom Svojstva članova. Ako postoje, kraj natpisa Svojstva članova pokazat

će se broj (koliko ih ima):

 

§          nula (0)                                                                    znači da nema svojstava

§          X broj veći od nule (0)                                         znači da postoji X svojstava

 

Možete se koristiti njima, baš kao da se koristite razinama, elementima ili mjerama.